Blog om adfærdsvidenskab og konverteringer på web

Inspiration til bundmenu

Blog om adfærdsvidenskab og konverteringer på web

Inspiration til bundmenu

Vi er curlingbørn når vi er online, og vi gider ikke bøvl. Med det in mente, undres jeg over at så mange sider gør det svært at bruge menu eller søgefunktioner på deres mobile website. Næsten som om vi accepterer denne friction – men noget nyt er ved at ske.

I takt med at flere og flere formentlig besøger dit site via mobilen, er det måske værd at kigge nærmere på designet af dit site? Mobile-first har været et (mode-)ord i webdesign i mange år. Men mobile-first er i IMHO en skrøne, for det som om vi bare responsivt tilpasser computer-sitet til den mobile enhed, uden at tænke brugerens situation helt igennem.

Den typiske menu-placering – højre øverste hjørne – er nemlig det sted på mobilen, vi har sværest ved at nå. Især når man tager højde for brugervanerne, der viser at langt de fleste holder mobilen med en hånd. De øvrige gængse alternativer gør det i øvrigt ikke meget nemmere, at nå menuen eller bruge de typiske placeringer af søgefelter mv.

Der er en fysisk begrænsning i rækkeviden – kaldes også Reach of Thumb – som ikke bliver nemmere med stadig større skærme på vores smartphones. Men alligevel vælger langt de fleste at placere menuen mv i det allersværeste område for os at nå.

Heldigvis er noget ved at ske, og flere sider begynder at have en menu på et mere centralt sted for mobilbrugere. Nemlig som en app-menu, som langt de fleste allerede kender fra deres yndlings-apps.

Her kan du placere de vigtigste CTAer, så de er nemme at nå for dine brugere.

Forslag til ændringer

Det behøves faktisk ikke være så svært. Flere sites har allerede pinpointet de væsentlige CTA’er i deres menuer – se blot eksemplet fra BT.

Allerøverst viser de fire områder Nyheder, Sport, Underholdning og Penge. Udvælgelsen er formentlig sket på baggrund af data fra brugerne og dermed viser det, hvad de typiske brugere vælger. Disse punkter kan meget nemt konverteres til indholdet i bundmenuen – måske med tilføjelse af selve menuen, som jeg viser i dette forslag.

Jeg har også været et smut forbi mit lokale energiselskab, der ganske som forventet har det samme layout som alle andre. I deres menu er fire punkter fremhævet og dem har jeg prøvet at placere i en bundmenu, da jeg forventer fremhævelsen siger noget om hyppig anvendelse:

How Ewii kan man også logge ind og se sit forbrug, og hvis det er meget vigtigt bør det være en del af bundmenuen.

Grøn Koncert er på banen med sommerens koncerter, og måske kan de også bruge inspiration til en bundmenu? De har allerede fire definerede menupunkter – de kan nemt smides i bunden:

En god ven har en webshop med træningsudstyr. Her er forslag til optimering og mindre træning af tommeltotten i shoppen. De har allerede defineret midtpunkterne – jeg flytter dem bare ned i bunden:

Endelig var jeg også lige inde og kigge på golfudstyr (sig det ikke til fru Balle!). Hos Golfexperten har de tænkt i vigtige CTA-er og sat dem på række – desværre i den øverste del af skærmen. Det kunne nemt integreres til en bundmenu:

Inspiration til din bundmenu

Syntes du det er svært at komme i gang? Flere og flere introducerer bundmenuen på deres mobile website, så du kan ligeså godt lære af dem. Her er en vifte af aktører, som jeg allerede har vist på Instagram:

klar til at tage dit website til det næste niveau?

Lad os tage en snak - første session er gratis.